Drumeții prin coline

Drumeție prin satele Transilvănene

Căbulea Natalia-Maria
12-12-2022

Traseele care străbat satele din Transilvania

Aceste trasee croiesc drum peste colinele care leagă satele transilvănene și care sunt ușor de parcurs. Acestea prezintă diferite monumente istorice care uimesc vizitatorii încă din cele mai vechi timpuri. Astfel veți putea trăi momente unice, experimentand clipe de neuitat din viața sătenilor.

Reading time: 6 Minute

Cele patru drumeții prezentate fac parte din “Traseul Biserici-Cetăți” (Church-Fortress-Trail) care este un traseu situat în Colinele Transilvaniei, care oferă o ocazie minunată de a explora România rurală și istoria culturală a sașilor transilvăneni, precum și viața satului contemporan. Pentru a vedea mai multe detalii despre acesta apăsați aici.

De asemenea, dacă sunteți pasionați de drumeții și iubiți munții, puteți accesa articolul acesta pentru a descoperi cateva trasee montane uimitoare.

Drumeție prin trei sate Transilvănești

Traseul care trece prin cele trei sate transilvanesti: Mălâncarv, Stejărișu și Iacobeni, începe de la Biserica Fortificată din Mălâncrav, trece prin Stejărișu și ajunge la Biserica Fortificată din Iacobeni, având retur în satul Iacobeni. Acesta durează aproximativ 8 ore și are o distanță de 28 km, fiind caracterizat un traseu dificil de parcurs, se poate străbate și cu bicicleta pentru a fi mai rapid. Traseul începe cu vizitarea Bisericii evanghelice fortificate din Mălâncrav, care a fost construită în secolul al XIV-lea, pe locul unei bazilici romanice mult mai vechi. Pictura murală a bisericii din Mălâncrav este deosebit de valoroasă, reprezentând cel mai bine păstrat ansamblu de pictură linear narativă gotică din secolul al XIV-lea. Apăsați aici pentru mai multe activități rurale pe care le puteți experimenta în acest sat. După vizitarea Bisericii din Mălâncrav, puteți coborî pe scări, apoi mergeți spre sud, urmând banda roșie, până ajungeți la un pod, unde veți face dreapta. Mai apoi veți urca pe un deal. În vârful acestui deal se află o potecă marcată cu cruce roșie, pe care o veți străbate. Mai departe, pentru a ajunge în satul Stejărișu, veți urma un drum marcat cu bandă roșie sau triunghi albastru. O oprire este necesară pentru a vizita Biserica evanghelică fortificată din Stejărișu care a fost construită în secolul al XIV-lea pe malul râului Hârtibaciu. Acolo au fost descoperite fundaţiile unei biserici, care atestă amplasamentul istoric al satului. Fortificația din jurul bisericii a fost ridicată la începutul secolului al XVI-lea. Apăsați aici pentru mai multe activități rurale pe care le puteți experimenta în acest sat. Pentru a ajunge în Iacobeni, părăsiți satul pe drumul asfaltat, până ajungeți pe un drum forestier, marcat cu triunghi albastru, care traversează o pădure. Când veți ieși din acea pădure, veți vedea satul Iacobeni, unde veți putea vizita Biserica evanghelică fortificată care a fost construită în secolul XIV. Ansamblul bisericii evanghelice fortificate este considerat un monument istoric. Apăsați aici pentru mai multe activități rurale pe care le puteți experimenta în acest sat. Pentru a vă întoarce în punctul de plecare, urmați banda roșie. Străbaterea acestui traseu vă va permite să vizitați toate cele trei Biserici ale satelor.

Traseul care străbate Movilele spre Seliștat

Traseul care începe din centrul satului Movile și se termină la Biserica Fortificata din Seliștat este de dificultate ușoară, cu o durată de 5 ore și o distanța de 18 km. Traseul începe cu o vizită la Biserica evanghelică fortificată din Movile care a fost construită în secolul al XIII-lea ca biserică romano-catolică cu hramul Sfântul Mihail. Biserica reprezintă locul de adăpost pentru toți locuitorii în timpul atacurilor, iar cele două turnuri de apărare - Turnul Slăninilor și Turnul Prunelor - deveneau și depozite pentru alimente.

Pentru a ajunge în Seliștat, ieșiți din Biserica fortificată, coborâți până la drumul principal asfaltat. Urmați drumul acesta pana ieșiți din sat, apoi mergeți pe drumul de pământ până la o bifurcație unde trebuie să faceți dreapta urmând marcajul cu triunghi albastru, apoi veți vedea glimeele de lângă satul Movile. La următoarea intersecție faceți stânga, apoi dreapta. Urmați drumul până ajungeți la un mic parau pe care îl traversați, apoi continuati cărarea până ajungeți în satul Seliștat.

Acolo puteți vizita Biserica evanghelică fortificată din Seliștat care a fost construită în secolul al XIV-lea. Deși nu se păstrează aproape nimic din incinta fortificată, biserica din Seliștat impresionează ca exemplu conservat aproape intact de cetate bisericească de început de sec. al XVI-lea.

Vizită în Seliștat și Bărcuț

Traseul care trece prin Seliștat și Bărcuț se poate parcurge și în continuarea traseului precedent și prezintă priveliști uimitoare spre satul Bărcuț. Acest traseu permite două opriri în cele 2 Biserici Fortificate: Biserica evanghelică fortificată din Seliștat și Biserica evanghelică fortificată din Bărcuț, cât și o vizită la Muzeul Lucas din satul Seliștat. După vizita în satul Seliștat, urmați drumul principal până la ieșirea din sat. Rămâneți pe drumul pietruit până la intersecția cu un drum forestier, care vă va conduce până la un releu de telecomunicații. Acolo trebuie sa faceți stânga și să urmați marcajul cu punct roșu. Continuați de-a lungul unei creste, pana cand veți vedea satul Bărcuț pe partea dreaptă. Mai departe veți zări niște bări metalice, pe care le veți urma, apoi mergeți la dreapta pentru aproximativ 700m până când ajungeți în dreptul cimitirului, lângă livezi. Când ajungeți la drumul principal, aveți opțiunea de a face un ocol spre dreapta până la Biserica fortificată din Bărcuț care a fost construită între secolele al XIV-lea și al XV-lea. O particularitate a acestei biserici, alături de cea din Seliștat, o constituie existența unei fântâni în interiorul bisericii. După vizitarea satului, drumul se întoarce, urmând triunghiul albastru, din punctul de plecare pe strada principală pavată, se poate vedea un stâlp care indică faptul că în apropiere se poate vedea Izvorul Valea Hârtibaciului.

Traseu care trece prin: Bărcuț, Grânari și Viscri

Traseul care vizitează cele trei sate: Bărcuț, Grânari și Viscri, începe la biserica ortodoxă din Bărcuț „Sfântul Nicolae“ care  a fost clădită în 1845. De acolo o luați la stânga și urmați drumul de pământ și indicatoarele. Cu puțin timp înainte să ajungeți în satul Grânari veți trece pe lângă o stână unde trebuie sa acordați puțină atenție câinilor păzitori. Încercați să ocoliți pe cât posibil acea stână pentru a evita contactul cu cainii. După ce ați trecut de aceasta urmați poteca până în sat. Grânari este un sat maghiar care prezintă două monumente istorice: Biserica de lemn din Grânari, Biserica reformată din Grânari care merită sa fie vizitate. Pentru a ajunge din Granari în Viscri, trebuie să urmați o potecă până ajungeți într-o pădure de pe creastă. De acolo urmați marcajul pană la o intersecție, unde trebuie sa cotiți la dreapta și să urmați marcajul alb-roșu. Părăsiți pădurea și intrați pe pășuni mari. La dreapta va fi un gard de-a lungul careia trebuie sa mergeți până a intrați în următoarea secțiune de pădure . În pădure urmați poteca îngustă de pietriș și după un timp ajungeți la o mică poiană, prin care mergeți la stânga. După ce traversați această pădure veți întâlni drumul spre sat. Viscri este un sat foarte cunoscut atât pentru frumusețile pe care le prezintă, cât și pentru casa deținută de Regele Charles, care are porțile larg deschise pentru orice vizitator interesat de cultura românească. Traseul prezentat este unul ușor de parcurs atât pe jos cât și cu bicicleta, cu priveliști extraordinar de frumoase. În Viscri mai dăinuie, bine conservată, o cetate țărănească săsească, ce cuprinde între zidurile sale una dintre puținele Biserici sală romanice ale secolului al XIII-lea.